ページの先頭です。 メニューを飛ばして本文へ
現在地 トップページ > English やさしいにほんご > Death Registration 死亡届(家族の人が亡くなったときの手つづき)

本文

Death Registration 死亡届(家族の人が亡くなったときの手つづき)

3 すべての人に健康と福祉を
ページID:0002397 2021年7月12日更新 印刷ページ表示

Death Registration (死亡届 shibō todoke)

Death registrations are processed at the Citizen's Affairs Section (市民課 shimin ka) on the 1st floor of Kameoka City Hall.

Office hours are Monday-Friday (excluding holidays) from 8:30 to 17:15. It will take time for your documents to be processed so please be sure to come early.

After hours registrations will be processed by security (the east entrance of city hall).

Deadline Who Must Register What to Bring
Counting the day that the death is learned of as day 1, registration must be completed within 7 days. (If day 7 falls on a holiday, then the deadline extends to the following day.
  1. A family member that was living with the deceased.
  2. A person who was living with the deceased.
  3. The deceased's landlord, building manager, or land manager.
  4. The head of a public housing/assisted living facility.

Family members not living with the deceased, a guardian, a curator, an assistant, or voluntary guardian can also file the registration.

  • The death certificate (死亡診断書 shibō shindan sho) signed by a doctor.
  • The inkan of the person filing the registration.

The deceased's:

  • National Health Insurance card (国民健康保険被保険者証 kokumin kenkō hoken hihokensha shō)
  • Nursing Insurance card (介護保険被保険者証 kaigo hoken hihokensha shō)
  • 75+ Senior's Health Insurance card (後期高齢者医療保険被保険者証 kōki kōreisha iryō hoken hihokensha shō)
  • Medical Benefits Recipient Certificate (福祉医療受給者証 fukushi iryō jukyūsha shō)
  • National Pension Record Book (国民年金手帳 kokumin nenkin techō)
  • Inkan Registration Certificate (印鑑登録証 inkan tōroku shō)
  • Sakura Card or Tsutsuji Card
  • Physical Disability Recordbook (身体障害者手帳 shinai shōgaisha techō)

※In the case of a foreigner dying in Japan, the same procedures as in the case of a Japanese person are necessary. Please go Multilingual Living Information( Displayed in another window )<外部リンク> for more information.

死亡届 (しぼうとどけ)

亀岡市役所の市民課 (1階)で 受け付けます。

受付は休日以外の月曜日から金曜日の午前8時30分から午後5時15分までです。確認に時間がかかりますから、早めに来てください。

この日時以外は警備員室(市役所東口)で受け付けます。

届出期間 届出をする人 必要な物

人が亡くなったことを知った日を1日目として7日以内に出さないといけません。

(7日目が休日の場合はその翌日まで出さないといけません。)

  1. 一緒に 住んでいた 家族の人
  2. 一緒に 住んでいた 人
  3. 家主・地主・家屋管理人・土地管理人
  4. 公設所の長

一緒に住んでいなかった家族の人や後見人・保佐人・補助人・任意後見人も届出を出すことができます。

  • 医師の印がある 死亡診断書(しぼうしんだんしょ)
  • 届出をする人の印鑑【ハンコ】

亡くなった人の:

  • 国民健康保険被保険者証(こくみんけんこひほけんしゃしょう)
  • 介護保険被保険者証(かいごほけんひほけんしゃしょう)
  • 後期高齢者医療被保険者証(こうきこうれいしゃいりょうひほけんしゃしょう)
  • 福祉医療受給者証(ふくしいりょうじゅきゅうしゃしょう)
  • 国民年金手帳(こくみんねんきんてちょう)
  • 印鑑登録証(いんかんとうろくしょう)
  • つつじカード・さくらカード
  • 身体障害者手帳(しんたいしょうがいしゃてちょう

※外国人でも日本で死亡した場合は、日本人と同じ手続きが必要です。詳しくは 多言語生活情報( Displayed in another window )<外部リンク>へ行ってください。

Kameoka City Hall 亀岡市役所

皆さまのご意見をお聞かせください

お求めの情報が充分掲載されていましたでしょうか?
ページの構成や内容、表現はわかりやすかったでしょうか?
この情報をすぐに見つけられましたか?

亀岡市AIチャットボット